Dags att summera de senaste golfnyheterna och branschsnackisarna i ett veckosvep. Här har ni några höjdpunkter från veckan i en samlad scroll. 1) Cirka 15 minuter efter man kört av Ölandsbron och lite över tio minuter söder om Borgholm ligger Ekerum Resort Öland. En komplett 36-hålsanläggning med två olika typer av banor, padel, hotell, spa och två restauranger. Nu är bygglov klara och snart tas nästa steg med ett nytt, lyxigare hotell och ett stort spa samt en totalrenovering av huvudrestaurangen. 2) Svenska Hitpin Golf, som etablerades 2022 med målet att erbjuda högkvalitativa golfbollar till överkomliga priser, släpper nu en ny modell: Hitpin Pro 59. Varumärkets grundare Johan Ronnestam beskriver den nya modellen som ytterligare ett steg i företagets utveckling. Hitpin Pro 59 är utformad för att möta kraven hos både singel- och medelhandikapspelare som söker en boll med hög prestanda, till ett överkomligt pris. 3) Kajsa Arwefjäll tog sin andra seger på två månader på LETAS-touren när hon i blåsiga förhållanden vann Destination Gotland Ladies Open på Gumbalde Resort. Med en birdie på det sista hålet säkrade Arwefjäll segern med två slags marginal till amerikanskan Brianna Navarrosa. 4) TaylorMade lanserar sin fjärde generation av Hi-toe – wedgeserien där klubbhuvudets tå är högre och mer utdragen än normalt och där skårorna täcker hela träffytan. Nya Hi-toe 4 har genomgått ett par förändringar. Visuellt har wedgarna har fått en snäppet mörkare kopparfinish än tidigare och den nedersta skåran målas nu i en annan färg. Denna enkla lösning, som är till för att underlätta bolladresseringen, är långt ifrån unik men att den lagts till i nya Hi-toe 4 är väl underbyggt och handlar inte ett dugg om utseende. 5) Redan när Callaways Apex-järnklubbor dök upp första gången utlovade känsla och prestanda. Nu lanserar man Apex Ai200 och Apex Ai300.Det handlar om två modeller med smidda huvuden och en smidd AI-designad träffyta, en så kallad Ai Smart Face, som båda levererar längd, känsla och enastående spinnkontroll. Modellerna riktar sig mot lite olika konsumenter, men trots en del prestandaskillnad känns det mest som en smaksak vilken av de två man ska välja.
Nu har det senaste magasinet gått till tryck – den kan du klicka hem till brevlådan här. Mejla namn + adress samt swisha 99 kr till 123 137 9445.